Webinars en live video zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketing toolkit van een organisatie. In dit artikel bespreken we op welk je jouw webinar kunt uitzenden. De keuze is reuze, maar denk even goed na over dit onderwerp bij het organiseren van een webinar. Het kan het succes van jouw webinar-strategie maken of breken.

Social of niet

Een belangrijke vraag is of je op social media uitzendt. Zonder precies in te gaan op wat nou social is (hier is veel over te zeggen), denken wij vooral aan Youtube, Facebook, Twitter/Periscope en Instagram. Deze grootste platforms bieden live video aan. Gratis nog wel, al is dat natuurlijk discutabel, er zit een verdienmodel achter deze aanbieders.

Een goede reden om op social uit te zenden, is als jouw doel is om naamsbekendheid te creëren. Je wilt jezelf nog in de picture spelen, je wilt groei van het aantal volgers. Het voordeel van social is namelijk dat de drempel om jou ‘te ontdekken’ vrij laag is. Er is een mate van organisch bereik, wat je overigens kunt uitbreiden door advertising.

Als je niet op social uitzendt, dan kun je natuurlijk alsnog mensen voor je webinar uitnodigen op social platforms. Door een linkje te delen naar je landingspagina bijvoorbeeld. Bedenk je wel dat veel social platforms dat minder leuk vinden, dus dat de show rate van zo’n bericht laag zal zijn. Tenzij je betaalt natuurlijk, dan koop je bereik.

Voordelen

  • Gratis
  • Gemakkelijk te vinden
  • Organisch bereik
  • Gemakkelijk in te stellen
  • Goed voor je online vindbaarheid (SEO)
  • Betrouwbare techniek
  • Gemakkelijk te embedden in je eigen website oid

Nadelen

  • Je verzamelt geen contactgegevens van je kijkers
  • Voor high corporate webinars kan het soms wat ‘goedkoop’ overkomen (vooral FB)
  • Alles is openbaar (op gesloten groepen van Facebook na)
  • Je werkt op ‘geleende grond’, je bent afhankelijk van de grillen van de aanbieder

Youtube

Op Youtube uitzenden is zeer geaccepteerd, ook als je een grotere organisatie bent. Het is gemakkelijk om naar Youtube uit te zenden en Youtube is zeer stabiel. Nadeel is dat Youtube reclames toevoegt aan je video, dat kan voor kijkers die on demand kijken als vervelend worden ervaren.

Groot voordeel van Youtube is dat deze content één-op-één meetelt in je Google SEO resultaat. Youtube is qua zoektermen de tweede zoekmachine ter wereld, Google is de eerste. Beide zijn eigendom van dezelfde eigenaar, dus sterk geïntegreerd. Het is heel goed voor je Google zoekresultaten als je Youtube video’s plaatst en op je website embed.

Facebook

Op Facebook live streamen is ook zeer gemakkelijk. Let op: Facebook is echt social. Mensen die op Facebook zitten hebben daar een gezellig samenzijn. Door de algoritmes van Facebook wordt dit ook zo gehouden. Alles wat op reclame lijkt wordt sterk gedoseerd door Facebook. Dit is ook de reden dat posts op pagina’s van bedrijven en organisaties nauwelijks doorkomen op de tijdlijn van mensen, tenzij die echt nadrukkelijk geïnteresseerd zijn in deze content en in jouw niche.

Nadeel van Facebook is dat het niet echt geschikt is voor professioneel gebruik, als de kijkers iets hebben met status, ego, professionele indruk enzovoort. Vaak hebben we op Facebook een vakantiefoto als profielfoto, dus de directeur van een groot bedrijf zal niet snel op Facebook-video reageren als bijvoorbeeld de concurrent ook kijkt. Het is allemaal veel te persoonlijk.

Wat enorm goed werkt op Facebook zijn uitzendingen die te maken hebben met passies, hobbies, life style enzovoort.

Periscope

Dit is onderdeel van Twitter. Er wordt niet veel gebruik van gemaakt in de live streaming wereld. Op Twitter zitten tegenwoordig veel politici, pers en grote organisaties die zich in die kringen bevinden. Twitter en Periscope zijn niet echt meer social, het draait veel om professionele context. Toch kun je erheen streamen, dus het is het vermelden waard.

Instagram

Instagram is een verhaaltje apart. Instagram is populair, vooral bij mensen onder de 35 jaar. Daarboven zitten veel mensen op Facebook.

Helaas kun je naar Instagram alleen streamen vanaf je telefoon. Het betekent dus dat je meer professionele uitzendingen (meerdere camera’s, betere camera’s etc) niet naar Instagram kunt zenden. Hier zijn wel wat tweaks voor, maar die laten we nu even buiten beschouwing. Insta gaat ook vaak over life style, passies en hobbies en is heel populair om idolen op te volgen. Maar vergis je niet, Insta is voor een marketeer zeker waardevol, met name als je een jongere doelgroep hebt.

Webinarplatforms

Met de komst van webinars zijn er talloze aanbieders gekomen van webinarsoftware. Vaak zijn dit web-based applicaties die het hele proces rond een webinar faciliteren. Van de campagne (mailings, landingspagina’s, inschrijven etc) tot het uitzenden. Ze geven je de mogelijkheid om een camera en een microfoon te selecteren en zo live te gaan. Ook kun je vaak dia’s tonen, via een chat- of vragenbox contact hebben met je kijkers, polls doen et cetera. Alle platforms hebben hun Pro’s en Con’s, het voert te ver om die in dit artikel allemaal te behandelen.

Kies vooral voor een webinarplatform als jij

  • jouw webinar wilt geven in een gecontroleerde/afgeschermde omgeving
  • contactgegevens van je kijkers wilt verzamelen
  • professioneel wilt overkomen en jij jouw kijkers dat ook gunt
  • het niet erg vindt om wat te betalen voor deze service
  • het hele proces van campagne tot follow-up in één applicatie wilt hebben

Veelgebruikte webinar-platforms vind je hieronder. Kijk gerust rond en verdiep je in de specificaties van deze aanbieders. Let daarbij ook eens op functie ‘embedden op je website’.

  • GotoWebinar
  • WebinarJam
  • WebinarGeek (voordeel: Nederlands (al vinden wij dat contact stroef loopt))
  • Zoom.us
  • ON24

Bovenstaande platforms zijn traditioneel ontworpen om te gebruiken met één webcam en één microfoon. Geen probleem, want wij hebben de techniek van bijvoorbeeld onze Webin’s zo ontworpen en samengesteld dat ze probleemloos integreren met vrijwel alle webinar-platforms.

Nog twee bijzondere eendjes in de bijt

Er zijn nog twee platforms die we graag even noemen, maar die moeilijk in bovenstaande categorieën zijn in te delen.

Vimeo

Vimeo is een video-platform dat lijk op Youtube. Je kunt er video’s op plaatsen en sinds een jaar ook heen live streamen. Het grote verschil is dat Vimeo betaald is, dus dat je kosten maakt. En zeker het pakket waarmee je kunt live streamen is niet goedkoop. Tegelijk biedt Vimeo veel functies die sterk lijken op wat webinarplatforms aanbieden. Daarmee is lijkt Vimeo een best of both aanbieding te doen.

Je kunt er zeer professioneel me voor de dag komen, je kunt gebruik maken van chat boxes en inschrijvingen, je kunt je video probleemloos embedden en opslaan op hoge kwaliteit. Kortom, vergeet Vimeo niet mee te nemen in je orientatie

LinkedIn

Ai, naar LinkedIn kunnen we nog niet live streamen. Wel is te merken dat LinkedIn steeds meer focus legt op video. Wij denken daarom dat het moment gaat komen dat LinkedIn ook live gaat aanbieden. Al was het alleen maar omdat dit echt het platform is voor professionals die waardevolle content met elkaar willen delen. Webinars verhogen je expert-status, echt iets om op LinkedIn te doen.

Maar voor nu: na het geven van je webinar plaats je een link op Linkedin om iedereen uit te nodigen voor het on demand kijken van je webinar. En je kunt de opname van je webinar in stukjes (van max 10 minuten) op LinkedIn posten. Met natuurlijk daarbij een link met de uitnodiging: “Wil je de hele uitzending terugkijken? Die vind je hier!”