De termen ‘webinar’ en ‘live stream’ klinken je hoogstwaarschijnlijk bekend in de oren. Bij Webinarwinkel en ons zusterbedrijf B-yourC krijgen we vaak de vraag wat precies het verschil is tussen deze twee. Daarom leggen we je in deze blog uit wat de kenmerken zijn van een webinar en live stream. 

Wat is typerend voor een webinar?

  • Een webinar heeft een doel op zichzelf. Je wilt je boodschap overbrengen aan je doelgroep en daarom organiseer je een webinar. Simpel gezegd: je organiseert geen webinar als je geen webinar wilt organiseren.
  • Over het algemeen is er geen publiek aanwezig op de plek waar je je webinar opneemt. Je hebt alleen online publiek.
  • Ook typerend voor een webinar is dat de nadruk ligt op de interactie. Je vertelt je boodschap, maar wilt ook dat er vragen gesteld worden en gereageerd wordt op de polls. 

Welke kenmerken horen bij een live stream?

  • Een live stream wordt vaak gedaan bij een event, congres of presentatie dat al bestaat. Je doet dus eigenlijk iets extra’s om je bereik en doelgroep groter te maken. Weet je trouwens dat ons zusterbedrijf B-yourC gespecialiseerd is in grote webinars en live streams? 
  • Bij een live stream gaat het offline publiek voor. Sterker nog: vaak doet het online publiek er helemaal niet toe. Je ziet vaak dat mensen in de zaal vragen kunnen stellen en participeren, maar de mensen die online meekijken ‘blij mogen zijn dat zij kunnen meekijken’.
  • Bij live streaming zien we dat er één richting communicatie is: er staat iemand op een podium – of voor een groep mensen – die spreekt. Je zendt via een live stream, maar er zijn geen tot weinig interactie mogelijkheden.


Wil je meer weten over webinars en live streams? Je kunt ons bereiken via 0183-201121. We helpen je graag verder!

Geef een reactie